Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5 w Dąbrowie Górniczej

Logo szkoły

42-530 Dąbrowa Górnicza

ul. Strzemieszycka 390

tel. 32 264-50-45

Logopeda

Logopeda 

mgr Malgorzata Kita

 

telefon: 322645045 (sekretariat)

m.kita@sp5.onmicrosoft.com

 

Do zadań logopedy w przedszkolu i szkole należy w szczególności: 

  1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; 

  1. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; 

  1. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 

  1. Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: 

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły, 

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

 

Podstawa prawna: 

§ 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591). 

 

Zasady organizacji terapii logopedycznej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 5 w Dąbrowie Górniczej 

  1. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych oraz klas od I do VIII  posiadającyorzeczenie  lub  opinię o potrzebie kształcenia specjalnego. 

  1. Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę. 

  1.  Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda, uwzględniając informacje, dokumentację przekazywane przez rodziców ( opiekunów) do szkoły. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych ( badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku , kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej. Rodzic dostarcza badania w jak najszybszym terminie. 

  1.  Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia  terapii przyjmuje się przełom września/października. 

  1. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. W okresie ferii i dni wolnych od zajęć dydaktycznych, terapia logopedyczna nie jest prowadzona. 

  1. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych. 

  1. W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia. 

  1. Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci. 

  1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona. 

  1. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. 

  1. Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną – każdorazowo w dniu zajęć - przynoszą ze sobą zeszyt do ćwiczeń, w których logopeda prowadzi korespondencję z rodzicami oraz umieszcza w nich materiały do utrwalania prawidłowej wymowy. W pozostałe dni zeszyt służy do ćwiczeń w domu. 

  1. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka. 

  1. Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć oraz sposobie pracy w domu. Informacja zostaje przesłana rodzicom przez dziennik elektroniczny. 

  1. Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwiania nieobecności dziecka. 

  1. Nieusprawiedliwione nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej ośmiu nieobecności) oraz brak współpracy związanej z realizacją zaleceń terapeuty (wykonywaniem ćwiczeń w domu), może spowodować  wypisaniem dziecka z zajęć logopedycznych. 

  1. Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu do konsultacji. Rodzic może dokonać rezerwacji terminu spotkania (przez dziennik elektroniczny, telefonicznie lub poprzez adres e-mailowy wskazany na stronie internetowej szkoły). W czasie trwania zajęć logopedycznych logopeda nie udziela porad i nie wyznacza/dokonuje zmiany terminu zajęć. 

  1. W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące). W przypadku stwierdzenia ww. objawów u dziecka i potwierdzeniu złego samopoczucia przez pielęgniarkę szkolną, dziecko pozostaje w świetlicy. 

  1. Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ: 

- rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy, 

- sprawność umysłowa dziecka, 

- sprawność aparatu artykulacyjnego, 

- prawidłowa kompleksowa diagnoza, 

- systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu, 

- wczesne rozpoczęcie terapii, 

- aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii, 

- współpraca terapeuty z rodzicem.