Logopeda
Logopeda
mgr Malgorzata Kita
telefon: 322645045 (sekretariat)
Do zadań logopedy w przedszkolu i szkole należy w szczególności:
-
Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
-
Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
-
Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
-
Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna:
§ 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591).
Zasady organizacji terapii logopedycznej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 5 w Dąbrowie Górniczej
-
Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych oraz klas od I do VIII posiadającyorzeczenie lub opinię o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę.
-
Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda, uwzględniając informacje, dokumentację przekazywane przez rodziców ( opiekunów) do szkoły. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych ( badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku , kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej. Rodzic dostarcza badania w jak najszybszym terminie.
-
Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
-
Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. W okresie ferii i dni wolnych od zajęć dydaktycznych, terapia logopedyczna nie jest prowadzona.
-
Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia.
-
Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
-
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona.
-
Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
-
Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną – każdorazowo w dniu zajęć - przynoszą ze sobą zeszyt do ćwiczeń, w których logopeda prowadzi korespondencję z rodzicami oraz umieszcza w nich materiały do utrwalania prawidłowej wymowy. W pozostałe dni zeszyt służy do ćwiczeń w domu.
-
W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
-
Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć oraz sposobie pracy w domu. Informacja zostaje przesłana rodzicom przez dziennik elektroniczny.
-
Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwiania nieobecności dziecka.
-
Nieusprawiedliwione nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej ośmiu nieobecności) oraz brak współpracy związanej z realizacją zaleceń terapeuty (wykonywaniem ćwiczeń w domu), może spowodować wypisaniem dziecka z zajęć logopedycznych.
-
Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu do konsultacji. Rodzic może dokonać rezerwacji terminu spotkania (przez dziennik elektroniczny, telefonicznie lub poprzez adres e-mailowy wskazany na stronie internetowej szkoły). W czasie trwania zajęć logopedycznych logopeda nie udziela porad i nie wyznacza/dokonuje zmiany terminu zajęć.
-
W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące). W przypadku stwierdzenia ww. objawów u dziecka i potwierdzeniu złego samopoczucia przez pielęgniarkę szkolną, dziecko pozostaje w świetlicy.
-
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
- rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
- sprawność umysłowa dziecka,
- sprawność aparatu artykulacyjnego,
- prawidłowa kompleksowa diagnoza,
- systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
- wczesne rozpoczęcie terapii,
- aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
- współpraca terapeuty z rodzicem.